sobota, 17 września 2011

Jak oszukac sterownik Auraton 1111

No właśnie. Wpakowałem sie trochę ze swoim systemem centralnego ogrzewania i grzanie ciepłej wody. Wiedziałem o tym już od jekiegoś czasu i puki co radziłem sobie na sposób "ręczny". Miałem możliwość przełączania wody ręcznie na wezownicę w boilerze i tak wlaśnie grzałem wode całe to lato. Zima sie zbliża wiec pora było rozwiązać ten problem. No ale od początku.
Sercem mojego systemu Co + CWU jest zesó wymiennikowo pompowy ... o wlaśnie taki:
po jednej stronie jest piec stałopalny z naczyniem wzbiorczym, a po drugiej stronie jest zamkniety układ z kaloryferami, podłogówką oraz boilerem CWU.
Piecem steruje Auraton 1111. Sterownik fajny ale mało skalowalny. Do przekierowywania wody na boiler mam zawór trójdrogowy przełaczający Urlich



Wszystko w założeniu było fajne. Auraton obsługuje pompe CO, pompę od kominka, oraz pompę ... no właśnie ... pompe od CWU. Kiedy sygnał idzie na pompę CWU sterownik wyłącza pompe CO (piec mam pod ogniwem kominkowym). Ja zamiast pompy mam zawór 3D a ten choć by nie wiem jak się starał to wody nie przepompuje. Miałem już zamontować zamiast zaworu drugą pompe do wezownicy w boilerze, ale musiałaby ona ciągnac wode przez pompę CO w zespole wymiennikowym, która w tym czasie by stała, wyłączona przez auratona. Małe szanse żeby pompa od wezownicy przeciagnęła wode przez stojącą pompę.
Już samo sterowanie zaworem 3D było problemem. Auraton ma dwa stany, jest prad i nie ma prądu dla obwodu pompy CWU. Dla pompy to wystarczające, ale nie dla mojego zaworu. Mój zawór chce miec prąd w lewo i prąd w prawo. Wychodzą z niego 3 przewody. Minus jest wspólny, a plus jest jeden dla przełączenia w lewo a drugi dla przełączenia w prawo. Zawór ma wyłącznik krańcowy więc pobiera prąd tylko przez te kilka sekund kiedy się przelącza. I tu pojawił sie pierwszy problem. Po małym rozpoznaniu odnalawłem stycznik który nadawał się do tgeo zadania.

R2M przełącza zasilanie podanne z zewnątrz na lewo lub na prawo. W stanie spoczynku domyslnie na CO a po  podaniu zasilania z auratona na CWU.  Wszystko fajnie ale nadal pozostaje problem niedziałającej pompy. Tu przyszedł z pomocą kolejny stycznik tym razem R15.

Podobny do R2M tyle że przełącza 3 styki na dwa rózne żródła w zalezności od stanu sygnału sterującego. Innymi słowy w stanie spoczynkowym pompa CO dostaje swój normalny prąd dostarczony z auratona dla pomp CO. W momencie kiedy auraton włącza pompe CWU zawór 3D dzięki stycznikowi R2M przełącza wodę na boiler i ten sam sygnał przełącza stycznik R15 podając wyłączonej przez auratona pompie zasilanie z zewnątrz. Tak na prawdę to samo zasilanie które podaje pompie podawane też jest na zawór 3D, bo sygnał z auratona steruje wyłącznie stycznikiem, a zasilanie podawane na zawór 3D jest zewnetrzne i teraz zasila też pompę :). Wszystko to pewnie brzmi dosć skomplikowanie, ale na pewno ktoś kto szuka odpowiedzi na pytanie "jak oszukać auratona 1111" tutaj znajdzie swoją odpowiedź. W wolnej chwili zamieszcze schemat podłączenia wszystkich przekaźników, pomp i auratona. Tyle na dzis. Jutro wrzuce nowe fotki postępów z układania kostki.

7 komentarzy:

  1. Witam, posiadam również auratona, zastanawiam się nad wykorzystaniem wyjścia na pompe CWU, ale zamiast podpinać pompę podłączyć elektrozawór trójdrogowy ze sprężyną powrotną w momencie kiedy potrzeba jest zasilanie bojlera, sterownik załącza elektrozawór który zmienia kierunek wody z kaloryferów na obieg bojlera, taki elektrozawór wyposażony jest w ręczny przełącznik, który możemy sobie przełączyć na stałe obieg

    OdpowiedzUsuń
  2. No więc sprawa nie jest taka prosta. Zawory przełączające ze sprężyna i przełącznikiem sa dość drogie. Ja użyłem urlicha bo jest tani jak barszcz - 105 zł. Sam zawór i tak nie załatwi sprawy, bo Auraton puszczając prąd na "pompę cwu", wyłącza pompę co, więc jeśłi wszystko napędzasz jedną pompą to i tak musisz użyć jakiegoś przekaźnika, który w momencie wyłączenia pompy co przez auratona, poda na nia "drugi" prąd z zasilania "pompy cwu" a w tym wypadku zaworu 3D. U mnie, w momencie kiedy Auraton przełącza na grzanie boilera, jeden przekaźnik obsługuje zawór 3D - bo Urlich do obu przełączeń potrzebuje pradu, a drugi przekaźnik włącza prąd spowrotem na pompę, kiedy ta niedostaje go z Auratona z obwodu CO. Jeśli chodzi o ręczne włączenie, to nic trudnego, w Auratonie jest funkcja wymuszenia na CWU, więc tylko wciskasz 2 guziki i woda idzie na boilewr. Ja latem poza tym ustawiam temperaturę załączenia CO na 70 stopni, wiec CO nigdy się nie włacza, a gdy odpalę piec to chodzi tylko CWU. Generalnie to rozwiązanie mam już 2 lata i działa dokładnie tak jak zaplanowałem. rozwiązanie proste, tanie i niezawodne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwszy raz trafiłem na taki temat i nie wiedziałem, że to w jakiś sposób można "oszukać". Ja ogólnie czytam teraz bardzo dużo o sterownikach do kominków. Czytałem o nich na stronie https://tatarek.com.pl/automatyka/sterowniki-do-kominkow-tradycyjnych-i-palenisk-z-systemem-akumulacji-ciepla i widziałem wszystkie produkty, ale jeszcze nie mam wszystkich informacji dotyczących kominkach. Myślę, że raczej zostawię to wszystko specjalistom.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  6. TECH Sterowniki to polska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją nowoczesnych, elektronicznych urządzeń do zarządzania ogrzewaniem, a także urządzeń specjalistycznych, takich jak ozonator czy sterylizator powietrza przeznaczonych do montażu w domach, obiektach użyteczności publicznej oraz pomieszczeniach komercyjnych. Warto zapoznać się z ofertą https://www.techsterowniki.pl/ Więcej na stronie www

    OdpowiedzUsuń